Selecţie/înscriere în Grupul Tintă

Rudele de gradul I pot participa la concursul de selectie a planurilor de afaceri, aceasta situatie nu se incadreaza in sfera conflictului de interese. Totusi, se va avea in vedere ca o persoana nu poate infiinta sau nu poate fi angajata decat in cadrul unei singure intreprinderi sociale.

Nu pot participa la proiect rudele si afinii angajatilor Solicitantului si ai Partenerilor care constituie consortiul pentru proiect.

La finalizarea etapei de ierarhizare si dupa intocmirea proceselor verbale de selectie, rezultatele partiale (ne-validate) vor fi postate la avizierele partenerilor si pe site-urile acestora și se vor aduce la cunoștința participantilor prin e-mail.
Data afisarii rezultatelor pe site-urile partenerilor va coincide cu data intocmirii Procesului verbal de selectie, și nu va depasi data transmiterii documentelor catre Solicitant. Participantii la procesul de selectie vor avea acces la motivele respingerii dosarelor de candidatura si vor putea contesta punctajele obtinute. Contestatiile se vor depune in scris la comisia de contestatie, in termen de 5 zile lucratoare de la afisarea rezultatelor.

Criteriul de selectie va fi “Primul venit, primul servit” pentru candidaturile ale caror dosare vor fi complete.
Dosarul de candidatura se considera complet in momentul in care contine toate formularele completate si semnate si toate documentele justificative (acte de identitate, diplome, adeverinte etc.) conformate cu originalul de catre aplicant. Exceptie fac dovezile de resedinta, care depind de functionarea Directiilor locale de evidenta a persoanelor. Pana la redeschiderea acestora, pe perioada pandemiei, participantii care au probleme cu vizele de resedinta vor declara in scris ca se obliga sa le obtina, imediat ce este posibil.

Persoanele care participa la cursurile de formare trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

intentioneaza sa-si deschida o intreprindere sociala in Regiunea Centru;

isi au resedinta sau domiciliul in mediul rural sau in cel urban din regiunea Centru, respectiv in cele 6 judete din regiunea Centru: Brasov, Sibiu, Mures, Alba, Covasna si Harghita;

sunt absolventi de studii medii/liceu, cu sau fara bacalaureat si/sau sunt absolventi de studii superioare cu diploma de licenta.

Criteriile de selectie a celor 110 participanti la cursurile de formare vor fi urmatoarele:
a) Dosarul de candidatura complet;
b) Principiul “primul venit, primul servit”, in functie de ziua si ora depunerii dosarului, pentru candidaturile ale caror dosare sunt complete;
c) Reprezentativitatea (min 5 persoane/judet al Reg Centru);
d) Optiunile si posibilitatile de a participa la unul dintre cursurile de formare prevazute in proiect (se vor organiza 3 serii de formare “antreprenor in economia sociala” si 2 serii de formare “Manager in economia sociala”);
e) Optiunile si posibilitatile de a participa la una dintre cele 2 serii de formare TIC sau 3 serii de CSC;
f) Apartenenta la grupul tinta.

DA, atat persoanele care beneficiaza de somaj (someri inregistrati), cat si somerii de lunga durata se pot inscrie in cadrul proiectului „Structuri de economie sociala Solidare”.
Atentie, sunt exclusi de la participarea în GT tinerii NEETs 16-24 ani- (NEET=Not in Education, Employment and Training, deci persoanele care nu sunt cuprinse intr-o forma de invatamant/studiu/formare sau angajare/ocupare).

NU. In acest sens, participantii vor semna o declaratie pe propria raspundere cu privire la evitarea dublei finantari.

Conditia de a participa la activitatile proiectului si implicit conditia principala de a fi grup tinta in cadrul acestui proiect este ca persoana respectiva sa doreasca sa infiinteze o afacere in domeniul economiei sociale, ori acest lucru este posibil doar prin participarea la concursul de planuri de afaceri.

Da, nu exista o restructie cu privire la legatura de rudenie dintre 2 sau mai multi participanti la acest proiect. Restrictiile cu privire la gradul de rudenie se aplica in relatia participantilor (Grup tinta) in raport cu angajatii beneficiarului/ partenerilor proiectului.

Da, inscrierea in proiect/ participarea la cursul de „manager de intreprindere sociala” se poate realiza si pe baza unei adeverinte eliberata de catre unitatea de invatamant superior.

Da, in mod cert, la nivelul proiectului, va exista o lista de rezerva pentru a completa grupul tinta, in situatia unor eventuale retrageri ale participantilor. Persoanele aflate pe lista de rezerva vor indeplini toate conditiile impuse de metodologia de selectie a grupului tinta.

Formare

Persoanele care nu au participat la cursuri de formare antreprenorială pot participa la concursul de planuri de afaceri, cu conditia sa indeplineasca aceleasi criterii ca si grupul tinta al proiectului:
• Detin certificare in antreprenoriat social sau management de intreprinderi sociale
• Minim absolventi de liceu cu diplomă de bacalaureat
• Au domiciliul in regiunea Centru
• Işi asumă infiinţarea unei întreprinderi sociale in condiţiile proiectului
Se pot selecta maxim 10 % din Planurile de afaceri ce pot fi finantate in cadrul proiectului (adica 2) propuse de participanti ce nu au participat la cursurile de formare din proiect.

DA, participarea la cursurile de formare este conditionata doar de nivelul de studii.
Atentie, sunt exclusi de la participarea în GT tinerii NEETs 16-24 ani- (NEET=Not in Education, Employment and Training, deci persoanele care nu sunt cuprinse intr-o forma de invatamant/studiu/formare sau angajare/ocupare).

Criteriul de selectie va fi “Primul venit, primul servit” pentru candidaturile ale caror dosare vor fi complete.
Dosarul de candidatura se considera Participantii la formare vor depune o declaratie cu privire la evitarea dublei finantari, drept urmare inainte de inscrierea la curs, echipa de proiect va verifica tipul de competente aferent cursului deja efectuat si pentru care exista certificare si se va decide daca se suprapun cu compentele programelor de formare antreprenoriala oferite in cadrul proiectului „Structuri de economie sociala Solidare” si se va comunica persoanei in cauza daca poate participa la curs sau nu.

DA, deocamdată doar pe perioada starii de urgenta din contextul pandemiei cu Covid19, si doar pentru partea de teorie.

Cursul de formare „Antreprenor in economia sociala este un program de formare tip specializare.

Pentru participarea la programul de formare profesională „Antreprenor în economia socială” este necesar nivelul de studii medii (liceu), cu sau fara diploma de Bacalaureat.

DA, participantii la activitatile proiectului pot opta sa participe numai la programele de formare.

In cadrul proiectului se vor derula 2 programe de formare antreprenoriala, dupa cum urmeaza: „Antreprenor in economia sociala si curs de „Manager de intreprindere sociala” ( ambele cu cate 42 ore).

Cursul de Antreprenor in Economia Sociala va furniza notiuni esentiale despre intreprinderea sociala, ce inseamna sa fii antreprenor in economia sociala si in ce consta activitatea antreprenoriala, oportunitatile economice si caracteristicile pietei ca element determinant al initierii si dezvoltarii unei intreprinderi sociale, modul de functionare si managementul intreprinderi sociale.

Cursul de Manager de Intreprindere Sociala va furniza urmatoarele competente profesionale: competente de management in dezvoltarea intreprinderilor sociale sustenabile, planificarea activitatilor; dezvoltarea profesionala; planificarea strategica si operationala a intreprinderii sociale; organizarea intreprinderii sociale; managementul incluziv al resurselor umane, coordonarea si monitorizarea activitatilor intreprinderii sociale; evaluarea si raportarea performantei economico-financiare, sociale si de mediu a intreprinderii sociale, monitorizare si evaluare a impactului obtinut, a operatiunilor si a dezvoltarii intreprinderii sociale.

Este obligatoriu ca persoana care participă la concursul pentru selectia Planului de afaceri ce va fi implementat prin Intreprinderea sociala ce va fi finantata sa facă parte din Grupul Tintă format în unul din cele două cursuri (Antreprenor în Economia Socială sau Manager de Intreprindere Socială) sau, dacă nu este format in cadrul proiectului, să deţină cel putin una din cele două certificări. Persoana care va câştiga concursul de selectie a PA va fi fondatorul SES (sau actionarul majoritar dacă este infiintat cf Legii nr 31/1990) şi Reprezentant Legal al Intreprinderii Sociale. Ceilalti membrii fondatori (sau co-actionari) ai Is nu trebuie sa indeplinească nicio conditie.

Economie sociala

Întreprinderile sociale sunt persoane juridice de drept privat care dovedesc că respectă, conform actelor legale de înfiinţare şi organizare, cumulativ, definiţia şi principiile economiei sociale prevăzute la art. 4 din Legea nr. 219/2015 privind economia socială;

La finalizarea etapei de ierarhizare si dupa iEconomia socială reprezintă ansamblul activităţilor organizate independent de sectorul public, al căror scop este să servească interesul general, interesele unei colectivităţi şi/sau interesele personale nepatrimoniale, prin creşterea gradului de ocupare a persoanelor aparţinând grupului vulnerabil şi/sau producerea şi furnizarea de bunuri, prestarea de servicii şi/sau execuţia de lucrări.

Principiile economiei sociale sunt:
a) prioritate acordată individului şi obiectivelor sociale faţă de creşterea profitului;
b) solidaritate şi responsabilitate colectivă;
c) convergenţa dintre interesele membrilor asociaţi şi interesul general şi/sau interesele unei colectivităţi;
d) control democratic al membrilor, exercitat asupra activităţilor desfăşurate;
e) caracter voluntar şi liber al asocierii în formele de organizare specifice domeniului economiei
sociale;
f) personalitate juridică distinctă, autonomie de gestiune şi independenţă faţă de autorităţile
publice;
g) alocarea celei mai mari părţi a profitului/excedentului financiar pentru atingerea obiectivelor de interes general, ale unei colectivităţi sau în interesul personal nepatrimonial al membrilor.

– Societățile cooperative de gradul I;
– Cooperativele de credit ;
– Asociațiile și fundațiile;
– Federaţiile;
– Casele de ajutor reciproc ale salariaților ;
– Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor;
– Societăţile agricole 
– Orice alte categorii de persoane juridice;
– Uniunile persoanelor juridice;


1. Societățile cooperative de gradul I – actul constitutiv și autorizația de funcționare emisă de Oficiul Național al Registrului Comerțului;

2. Cooperativele de credit – statutul și autorizația de funcționare acordată de Banca Națională a României potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, cu modificările și completările ulterioare;

3. Asociații și fundații – actul constitutiv și statutul, precum și certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție își au sediul, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare;

4. Federaţiile – Statutul și certificatul de înscriere în Registrul Federațiilor aflat la grefa tribunalului în circumscripția căreia federația urmează să își aibă sediul, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare;

5. Casele de ajutor reciproc ale salariaților – actul constitutiv și statutul, precum și certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție își au sediul, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare;

6. Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor – Actul constitutiv și statutul, precum și certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripție își au sediul, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare;

7. Societăţile agricole 

8. Orice alte categorii de persoane juridice care prin actele de înfiinţare şi funcţionare demonstrează faptul că activitatea desfăşurată are scop social,respectă principiile prevăzute la art. 4 din lege,precum şi criteriile prevăzute la art. 8 alin. (4) din lege; Actul de înfiinţare sau actul constitutiv și certificatul de înregistrare sau certificatul constatator eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, pentru persoanele juridice supuse înregistrării la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, respectiv statutul și dovada personalității juridice, în cazul altor persoane juridice de drept privat;

9. Uniunile persoanelor juridice , prevazute mai sus – Statutul sau actul constitutiv și dovada personalității juri

Statutul de întreprindere socială se recunoaște prin dobândirea unui atestat de întreprindere socială. Persoanele juridice de drept privat, prevazute mai sus, pot solicita un atestat de întreprindere socială, dacă actelele de înființare și funcționare conțin prevederi prin care se demonstrează faptul că:

– activitatea desfășurată are scop social;

– respectă principiile economiei sociale;

– respectă următoarele criterii:
a) acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
b) alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social și rezervei statutare;
c) se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
d) aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi, asigurând niveluri de salarizare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.

Statutul de întreprindere socială se obtine prin dobândirea unui atestat de întreprindere socială. Persoanele juridice de drept privat, prevazute mai sus, pot solicita un atestat de întreprindere socială, dacă actelele de înființare și funcționare conțin prevederi prin care se demonstrează faptul că:
a) Activitatea desfășurată are scop social;
b) Respectă principiile economiei sociale;
c) Respectă următoarele criterii:

– acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;

– alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social și rezervei statutare;

– se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
– aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi, asigurând niveluri de salarizare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.

Atestatul de intreprindere sociala este valabil 5 ani. Ulterior, este posibila prelungirea pentru inca o perioada de 5 ani.
Se poate solicita concomitent acordarea atestatului social și a mărcii sociale, iar obținerea mărcii sociale este condiționată de obținerea atestatului de întreprindere socială.

Intreprinderii sociale de inserție, sunt acele organizatii care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 219/2015 privind economia socială si:

– au, permanent, cel puţin 30% din personalul angajat aparţinând grupului vulnerabil, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajaţi să reprezinte cel puţin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor;
– au ca scop lupta împotriva excluziunii, discriminărilor şi şomajului prin inserţia socioprofesională a persoanelor defavorizate;
– asigură măsuri de acompaniament în vederea integrării angajaților aparținând grupurilor vulnerabile (ex. consiliere, informare, condiții de muncă adaptate nevoilor);
– colaborează cu organizațiile publice și private ce oferă servicii de asistență socială la nivel local și județean și cu agenția județeană pentru ocuparea forței de muncă în vederea integrării angajaților aparținând grupurilor vulnerabile.

Marca Socială este formata din Certificatul care atestă statutul de întreprindere socială de inserţie (Atestat), cu o valabilitate de 3 ani de la data emiterii, precum şi Elementul specific de identitate vizuală, care se aplică în mod obligatoriu asupra produselor realizate sau a lucrărilor executate ori a documentelor care demonstrează prestarea unui serviciu.

Nu. Nu se percep taxe pentru emiterea atestatului sau a mărcii sociale!

Cota de impozitare aferent intreprinderilor sociale este :

a. daca intreprinderea sociala este microintreprindere impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este 3% sau 1% in functie de numarul de angajati, astfel:
-3% daca societatea nu are salariati;
-1% daca societatea are cel putin un salariat.

b. daca intreprinderea sociala este constituita ca asociatie , fundatie , cooperativa se datoreaza impozit pe profit pentru activitatile economice 16% din profitul brut , respectiv total cheltuilei minus total venituri .

Da, tichetele de masa se pot acorda ca bonificatie si salariatilor din intreprinderile sociale . Tichetele de masă sunt scutite de taxe sociale salariale şi patronale, aplicându-li-se doar cota de 10% de impozit pe venitul salarial. Acesta se retine de la angajat.

De la 1 aprilie 2020 valoarea maxima a unui tichet de masa este de 20 lei . Se pot acorda tichete de masa doar pentru zilele lucrătoare efectuate – în zilelele de concediu nu se acordă tichete de masă. De asemenea nu se acorda pentru angajatii care sunt in delegatie si primesc indemnizatie de delegare.

In anul 2020, societatile care vor repartiza profitul sub forma de dividende au obligatia sa retina si sa vireze la buget un impozit pe dividende in cota de 5%,.
Persoana fizica care incaseaza dividende mai poate avea insa anumite obligatii fiscale, in anumite situatii.

Este cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) in cota de 10% care se datoreaza de catre persoana care a incasat venituri din dividende peste plafonul de 26.760 lei (12 luni * 2.230 lei salariul minim pe economie). Aceasta are obligatia sa completeze si sa depuna declaratia unica.
Regula este ca daca o persoana fizica realizeaza venituri cumulate din una sau mai multe surse (inclusiv dividende) de cel putin 26.760 lei, datoreaza CASS.
Atentie insa la faptul ca la intreprinderile sociale doar 10 % din profitul net se poare repartiza la dividende , restul de 90 % se va repartiza la dezvoltarea intreprinderii sociale .

Plafonul pentru incadrarea la microintreprinderi este cifra de afaceri sub 1.000.000 eur (cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel de la închiderea exerciţiului financiar precedent –la 31.12.2019 a fost de 4,7793 lei/eur prin urmare plafonul este: 4.779.300 lei.

Pentru a afla care sunt afacerile (codurile CAEN) care nu sunt permise la finantare in cadrul proiectului, va rugam sa consultati Schema de minimis anexată la Ghidul Solicitantului Condiții specifice, Articolul 5, Alin 2.
Schema de ajutor de minimis nu se aplică și nu se acordă:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1184/2006 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
b) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în Anexa 1 a Tratatului CE;
c) întreprinderilor care-şi desfășoară activitatea în sectorul transformării şi comercializării produselor agricole, prevăzute în Anexa nr. 1 a Tratatului CE, în următoarele cazuri:

– atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;

– atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integral către producători primari.
d) pentru activităţile legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) pentru activitățile condiționate de utilizarea preferențială a produselor naţionale față de cele importate;
f) pentru activitățile pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.

Incepand cu 1 ianuarie 2020 salariul minim pe economie este diferentiat si ia urmatoarele valori:
a. pentru angajatii din constructii -> salariul minim brut pe economie este de 3.000 lei pentru un program normal de lucru ;
b. pentru angajatii cu studii superioare incadrati in functii pentru care se prevede nivel de studii superioare -> salariul minim brut pe economie este de 2.350 lei;
c. pentru angajatii care nu se incadreaza la punctele anterioare -> salariul minim brut pe economie este de 2.230 lei (anterior a fost 2.080 lei).

Da. Si angajatii intreprinderilor sociale au beneficiat de somaj tehnic, daca acestea au indeplinit urmatoarele conditii;
a) au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate;
b) au redus activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19, le-au scazut veniturile, nu au materii prime si materiale pe care le importau (de exemplu din Italia), au productie in exces si nu o pot exporta din cauza inchiderii granitelor si carantinarii conducatorilor auto;
c) au suspendat activitatea pentru protectia salariatilor nefiind intrunite niciuna dintre conditiile de la lit. a) si b).

Totodata, de prevederile somajului tehnic, au beneficiat salariatii angajatorilor care au redus sau au intrerupt temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.

Pentru salariul brut de 2.230 lei:
CAS (25%) – 558 lei ; CASS (10%) – 223 lei ; Impozit (10%) – 103 lei ; CAM (2.25%) – 50 lei
Astfel pentru un brut de 2.230 lei, un angajat cu functie de baza, incaseaza un salariu net de 1.346 lei. Pentru a plati un salariu net de 1.346 lei, angajatorul cheltuie 2.280 lei.

Da si angajatilor din intreprinderile sociale li se pot acorda diurna zilnic pentru deplasarile ce se fac in interesul intreprinderii .
Cheltuiala cu diurna este deductibilă în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru instituțiile publice. Cum indemnizația zilnică de delegare și detașare în România este 20 lei rezultă că nivelul maxim de deductibilitate este de 50 lei /zi (20 lei x 2,5).

In cazul in care angajatorul acorda o diurna mai mare de 50 lei/zi, diferenta intre suma stabilita de societate si plafonul de 50 ron/zi va fi considerata din punct de vedere fiscal ca si venit de natura salariala, impozitata ca atare si supusa contributiilor sociale

Certificatul constatator este un document eliberat de ONRC care prezintă starea la zi a firmei. Acesta se elibereaza pe loc contra cost atat online cat si la ghiseu .
Echivalentul Certificatului constator pentru ONG-uri (asociatii, fundaii, federatii etc.) este Extrasul de la Registrul Asociatiilor si Fundatiilor.

Certificatul de atestare fiscala reprezinta actul prin care un contribuabil vede exact care ii este situatia fiscala, ce debite si ce accesorii are de plata. Se poate obtine online, din SPV sau la ghiseu de la ANAF.

Durata minima a concediului de odihna anual este de 20 de zile lucratoare şi este proportional cu vechimea în muncă, pe trepte, conform Codului muncii

Angajatorul este obligat sa stabileasca programarea pentru concediu de odihna astfel incat fiecare salariat sa efectueze intr-un an calendaristic cel putin 10 zile lucratoare de concediu neintrerupt.

Da, acest lucru este posibil, dar numai la incetarea contractului de munca.

Da, din 2016 si administratorii pot beneficia de indemnizatie deplasare.

Pentru a putea beneficia de sprijin, o intreprindere sociala nou-infiintata va avea minim 2 persoane cu statut de angajati. Numărul de persoane angajate va respecta prevederile din Capitolul I-Informatii despre apeulul de proiecte, subcapitolul I.3 -Tipuri de activităţi eligibile care pot fi sprijinite în contextul prezentului Ghid al solicitantului, sectiunea I.3.1- Actiuni care vizeaza infiintarea, dezvoltarea si monitorizarea intreprinderilor sociale, Etapa a II-a-Implementarea planurilor de afaceri si monitorizarea functionarii intreprinderilor sociale,pct II.3-Decontarea de catre adminstratorul schemei pentru entităţile economiei sociale a sumelor aferente implementării planurilor de afaceri selectate în cadrul proiectului. Aceste prevederi conditioneaza mărimea ajutorului de minimis de numărul minim de angajati asumat, pe praguri (2,3,4,5 angajati).
Nu mai exista restrictii privind numarul minim sau maxim de asociati necesari pentru a infiinta o intreprindere sociala- persoana care va participa la concursul pentru selectia Planurilor de afaceri va fi insa asociatul fondator (majoritar, daca este infiintata conform Legii nr 31/1990) si Reprezentant legal al intreprinderii sociale.

Da, legislatia romaneasca permite, optional, repartizarea de dividende aferente anului in curs si trimestrial, nu doar anual cum era prevazut pana acum.
Repartizarea trimestriala a dividendelor se va realiza in limita profitului contabil net realizat trimestrial, plus eventualele profituri reportate si sume retrase din rezerve disponibile in acest scop. Din suma permisa spre repartizare se vor scadea toate pierderile reportate din anii anteriori (daca exista), precum si sumele depuse in rezerve.
Dividendele intreprinderilor sociale se vor face in cuantum de doar 10 % din profitul net .

In cazul in care angajatorul decide sa mareasca salariul unui angajat (adaugarea de bonusuri/sporuri), acesta trebuie sa incheie un act aditional la contractul individual de munca si sa inscrie modificarea in REVISAL (Registrul general de evidenta a salariatilor) intr-un termen de 20 de zile lucratoare de la data aparitiei modificarii.

Castigul salarial mediu brut utilizat de catre bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 este de 5.429 lei (4.162 lei in 2019).

Cuantumul salariului minim brut pe economie este de 2230 de lei de la 1 ianuarie 2020.

Intreprinderea sociala se infiinteaza DUPA ce se finalizeaza selectia planurilor de afaceri si OIRPOSDRU Centru va valida rezultatele selectiei;

Forma juridica de organizare poate sa fie urmatoarea:

1. Societățile cooperative de gradul;

2. Cooperativele de credit ;

3. Asociațiile și fundațiile;

4. Federaţiile;

5. Casele de ajutor reciproc ale salariaților ;

6. Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor;

7. Societăţile agricole 
8. Orice alte categorii de persoane juridice

9. Uniunile persoanelor juridice;

Apelul de proiecte a fost destinat infiintarii de intreprinderi sociale NOI, deci nu se poate utilliza in acest scop o organizatie deja existenta.

Daca este vorba de o activitate proprie ( sustinerea unei activitati sociale in cadrul entitatii sociale ) cheltuielile efectuate se vor inregistra ca si cheltuieli de exploatare la activitati fara scop patrimonial .
Daca este vorba de finantarea unor activitati sociale efectuate de terte persoane , sumele se vor trata ca si cheltuieli cu donatii , sponorizare sau mecenat .

Se pot sprijini activitatile sociale pe tot parcursul exercitiului financiar , nu este necesar sa se astepte incheierea exercitiului financiar. IS nu ar putea sa raporteze la sfarsitul anului catre AJPIS ca au respectat criteriile pentru care le-a fost acordat statutul de IS, daca asteapta sa determine profitul anului anterior

Se poate recupera aportul de capital inaintea cedarii patrimoniului . Daca nu se realizeaza acest lucru , atunci cedarea patrimouniului presupune cedarea atat a activelor cat si a pasivelor ,prin urmare si a capitalului propriu Atentie insa, la termen: nu se poate renunta dupa 3-6-18 luni daca se primeste subventie, titularul planului de afaceri trebuie sa isi pastreze aceasta calitate pe durata executarii planului de afaceri si pe perioada de sustenabilitate cel putin.

Nu, trebuie mentinut statutul de IS minim 3 ani dupa incheierea proiectului- adica din Oct 2022+3 ani

Nu este posibila transformarea unei intreprinderi sociale in ”intreprindere normala ” . Se ”inchide intreprinderea sociala ” cu cedarea patrimoniului catre o alta entitate sociala conf legislatiei din econmia sociala . Dupa care, infiintarea unei societati comerciale se face independent conform legii 31/1990.

Economia socială reprezintă „Setul de întreprinderi private organizate formal, dotate cu autonomie decizională și libertate de asociere, create pentru a răspunde nevoilor membrilor prin intermediul pieței, prin producerea de bunuri și furnizarea de servicii, asigurări și finanțare, în care procesul decizional și orice distribuire a profiturilor sau a excedentelor între membri nu sunt direct legate de aportul de capital sau de cotizațiile plătite de membri, fiecare dintre aceștia dispunând de un vot, sau, în orice caz, sunt hotărâte prin procese participative, democratice. Economia socială include și entități private organizate formal, dotate cu autonomie decizională și libertate de asociere, care prestează servicii necomerciale pentru gospodării și ale căror excedente, dacă există, nu pot fi însușite de agenții economici care le creează, controlează sau finanțează.”

Responsabilitatea socială a corporațiilor (în literatura de specialitate abreviată CSR, după forma din limba engleză Corporate Social Responisibility) este un concept care se referă la o prezumtivă datorie pe care companiile (ca actori sociali) ar avea-o față de toate părțile implicate în desfășurarea acțiunilor presupuse de activitatea lor economică. Conceptul se referă la toate categoriile de companii, de la microîntreprinderi până la multinaționale. Prin datorie se înțelege faptul că respectiva companie trebuie să acționeze în conformitate cu obligațiile pe care le are față de părțile implicate și respectând niște principii morale acceptate de- a lungul tradiției.

Implementare afaceri (intreprinderi sociale)

Actul juridic incheiat între administratorul schemei de ajutor de minimis și beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării planului de afaceri se numeste contract de subventie.
Toate afacerilee care vor castiga finantare in cadrul concursului, vor semna cu administratorul schemei de minimis un contract de subventie, dupa ce see vor inregistra legal

Intreprindere socială care beneficiază, in cadrul unui proiect finanțat prin Axa Prioritară 4 „Incluziunea socială și combaterea sărăciei”, obiectivul specific 4.16 al POCU, de ajutor de minimis;

a) la solicitarea întreprinderii sociale, pentru o perioadă de maxim 12 luni;
b) Cand intreprinderea sociala nu respectă următoarele obligații:
1. de a comunica agenţiei de ocupare orice modificări ale actelor de înfiinţare sau constitutive, în termen de 15 zile de la modificare;
2. de a comunica agenţiei de ocupare orice modificări ale actelor de înfiinţare sau constitutiv
3. de a comunica agenţiei de ocupare orice modificări ale actelor de înfiinţare sau constitutive, în termen de 15 zile de la modificare;
4. Intreprinderea sociala nu permite accesul personalului cu atribuții de control și nu prezintă acestora toate informațiile, datele și documentele solicitate.

1. de a comunica agenţiei județene de ocupare orice modificări ale actelor de înfiinţare sau constitutive, în termen de 15 zile de la modificare;

2. de a comunica agenţiei de ocupare rapoartele de activitate şi situaţiile financiare anuale;

3. de a publica, în extras, în termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic, raportul social anual privind activitatea desfăşurată şi situaţiile financiare anuale în Registrul unic de evidenţă a întreprinderilor sociale,

4. întreprinderile sociale se supun controlului cu privire la respectarea condiţiilor legale de desfăşurare a activităţii, anual, pentru a se verifica respectarea criteriilor care au stat la baza eliberării atestatului de întreprindere socială.

Statul acorda sprijin intreprinderilor sociale, dupa cum urmeaza:
• sprijin pentru consolidarea economiei sociale acordat prin Programul Operațional Capital Uman (POCU) – Axa prioritară 4: Incluziunea socială și combaterea sărăciei, Prioritatea de investiții 9v : Promovarea antreprenoriatului social și a integrării vocaționale în întreprinderile sociale și economia socială și solidară pentru a facilita accesul la ocuparea forței de muncă;
• măsuri de sprijin, de natura ajutorului de stat, ce vor fi aprobate prin acte specifice, cu respectarea prevederilor comunitare şi naţionale în materie de ajutor de stat;
• îndrumare metodologică acordată de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, respectiv a municipiului București;
• facilităţi pentru angajarea de tineri cu risc de marginalizare socială, în conformitate cu Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare;
• anual, de programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor din sfera economiei sociale în conformitate cu prevederile art. 25^1 lit. d) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la Programele naţionale destinate finanţării întreprinderilor mici şi mijlocii care se derulează de către autoritatea publică centrală cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii.
Intreprinderile sociale de inserţie pot beneficia de următoarele facilităţi din partea autorităţilor administraţiei publice locale:
• atribuirea unor spaţii şi/sau terenuri aflate în domeniul public al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, cu respectarea prevederilor Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul desfăşurării activităţilor pentru care le-a fost acordată marca socială;
• sprijin, în promovarea produselor realizate şi/sau furnizate, serviciilor prestate ori lucrărilor executate în comunitate, precum şi în identificarea unor pieţe de desfacere a acestora;
• sprijin în promovarea turismului şi activităţilor conexe acestuia, prin valorificarea patrimoniului istoric şi cultural local;
• scutiri de taxe acordate în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, astfel: întreprinderile sociale de inserţie nu datorează impozit/taxă pe clădiri pentru clădirile deţinute și pentru terenurile deţinute sau utilizate;
• alte facilităţi şi scutiri de taxe şi impozite acordate de autorităţile administraţiei publice locale, în condiţiile legii;
• contracte rezervate: Autoritățile contractate pot poate rezerva dreptul de participare la procedura de atribuire doar unităţilor protejate autorizate și întreprinderilor sociale de inserţie – Legea Nr. 98/2016 privind achiziţiile publice

Persoanele declarate castigătoare ca urmare a concursului de selecție a planului de afaceri trebuie să fie acționari majoritari in intreprinderile sociale nou create pe toata durata implementarii planului de afaceri, inclusiv in perioada de sustenabilitate (dacă acestea sunt infiintate conform Legii nr 31/1990). Daca sunt asociatii/cooperative, alte forme de organizare parteneriale trebuie să menţină calitatea de membru fondator în aceasta. De asemenea, trebuie să fie Reprezentanti legali ai intreprinderilor sociale finantate pe toate perioafa de implementare a Planului de afaceri si in perioada de sustenabilitate obligatorie.

Finanțarea nerambursabilă aferentă înființării întreprinderilor de economie sociala este acordată în functie de numarul de locuri de munca create și în limita bugetului total al planului de afaceri prezentat la concurs (55000, 70000, 85000 sau 100000 euro) la cursul din August 2018.
Astfel valoare finantarii nerambursabile se va acorda in lei, la cursul valutar Inforeuro din luna intrării în vigoare a schemei de ajutor de minimis, respectiv luna august 2018 – 1 euro = 4,6238 lei
Valoarea maximă a subventiilor care pot fi acordate în cadrul proiectului SOLIDARE este bugetată pentru 21 de întreprinderi

Da, ramane la latitudinea fiecarui beneficiar sa-si dimensioneze structura de personal si sa justifice decizia in planul de afaceri. Restul persoanelor care formeaza entitatea de economie sociala pot fi membri, voluntari, beneficiari ai serviciilor/produselor furnizate de entitatile de economie sociala.

Intreprinderea sociala trebuie să mentina activitatea pe durata implementării proiectului pentru o perioadă de minim 18 luni de la data obținerii atestatului de intreprindere socială, la care se adaugă o perioadă obligatorie de 6 luni de sustenabilitate ulterior finalizării proiectului și după încetarea primirii subvenției. In aceasta perioada intreprinderea sociala trebuie sa mentina nr. de angajati , respectiv 18 luni la care se adauga 6 luni de sustenabilitate.
Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze, cel târziu la 3 luni de la semnarea contractului de subvenție, cel puțin 2 persoane, corespunzător cunatumului ajutorului de minimis primit.

Această obligativitate este valabilă doar pentru locurile de muncă subvenționate prin proiect.

Da, numărul de locuri de muncă obligatorii se raportează ca număr de CNP-uri, indiferent de norma de muncă. Însă, o persoană nu poate fi angajată cu mai puțin de 4 ore/zi și mai mult de 12 ore/zi.

Documentele justificative pentru achizitii in cadrul proiectului sunt: documentele aferente procedurii de achizitie (referat de necesitate/oportunitate, nota estimativă privind valoarea achizitiei, cereri de oferte de pret/dovada prospectării pietei, , referat/notă privind alegerea furnizorului/Documentatia de Atribuire din SICAP daca este cazul), Porcesul-Verbal de furnizare si de receptie,factura fiscala eventual contract de livrare . Plata se face prin banca cu ordin de plata . Cheltuielile decontate din ajutorul de minimis se pot realiza exclusiv prin transfer bancar, nu sunt admise plati numerar/cash. Achizitiile si platile din subventie trebuie sa respecte regulile Programului Operational Capital Uman. Un manual complet privind implementarea planului de afaceri va fi disponibil antreprenorilor care semneaza contractele de subventie.
Pentru achizitii in afara proiectului se pot face si plati in numerar , pe baza bonului fiscal daca valoarea acestuia inclusiv TVA este sub 100 euro si bonul are tiparit codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului. Asadar pentru achizitii sub 100 euro (la cursul valabil la data emiterii bonului) este suficient bonul, pentru restul este nevoie si de factura.

In privinta aspectelor privind Iinființarea și funcționarea intreprinderilor sociale trebuie să respecte legislația aplicabilă în funcție de forma de organizare a lor. Trebuie sa aveti in vedere delimitarea spatiilor fizice in care functioneaza fiecare intreprindere, evitarea oricaror suprapuneri de costuri aferente chiriei, utilitatilor etc. pentru a se evita dubla finantare

Vă rugăm să consultați Schema de minimis anexată la Ghidul Solicitantului Condiții specifice (GSCS). Secțiunea V, Articolul 5, Alin 2. in Schema de minimis nu este prezentată o listă de coduri CAEN, ci sunt prezentate domeniile de activitate excluse de la finanțarea prin ajutorul de minimis.
Schema de ajutor de minimis nu se aplică și nu se acordă:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1184/2006 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;
b) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în Anexa 1 a Tratatului CE;
c) întreprinderilor care-şi desfășoară activitatea în sectorul transformării şi comercializării produselor agricole, prevăzute în Anexa nr. 1 a Tratatului CE, în următoarele cazuri:
• atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;
• atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integral către producători primari.

d) pentru activităţile legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) pentru activitățile condiționate de utilizarea preferențială a produselor naţionale față de cele importate;
f) pentru activitățile pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.
Prin urmare, activitățile nu vor viza domeniile exceptate de la schema de ajutor de minimis evidențiate mai sus.

Este recomandabil sa planificati afaceri sociale care pot functiona independent. Conditionalitati de orice fel in planificarea afacerilor, pot conduce la imposibilitatea functionarii uneia dintre ele, daca cealalta nu castiga finantarea. Relatii comerciale sau de colaborare intre entitatile infiintate si care beneficiaza de subventie, pot exista numai daca se bazeaza pe prestatii reale, justificate cu documente si livrabile.

Este obligatoriu sa angajeze dacă este “intreprindere socială de insertie”, altfel nu.
In cazul in care intreprinderea soaciala nu este intreprindere sociala de insertie , deci nu angajeaza persoane vulnerabile, redirectionarea a 90 % din profit se poate face doar daca pe langa activitatea principala si economica ( care genereaza venituri ) are si alte activitati sociale pe care le finanteaza . Exemplu : o intreprindere are si o gradinita de copii pe care o finanteaza din activitatea economica , sau un centru de zi pentru varstnici sau orice activitate sociala de acest gen .
Activitatea trebuie desfasurata doar de intreprinderea sociala nu se pot face doar sponsorizari pentru aceste activitati, sponsorizarile fiind plafonate .
In concluzie avand in vedere faptul ca vorbim de start-upuri care vor avea la inceput 2 maxim 5 salariati , caracterul social se poate indeplini cel mai usor prin angajarea persoanelor din grupuri vulnerabile .

Da, cu conditia ca in actul constitutiv şî celelalte documente de infiintare si functionare să respecte principiile şi cerintele Legii Economiei Sociale, pentru a putea primi certificarea de “intreprindere socială”

Nu se impune ca din subventia de minimis sa se plateasca salarii, aceasta se poate cheltui pe alte categorii de cheltuieli eligibile DAR marimea si acordarea subventiei este conditionata de angajarea acelui numar de 2,3,4,5 persoane (functie de marimea acesteia) si de mentinerea lor pe perioada celor 18 luni implementare PA si 7 luni sustenabilitate.

Acordarea finanțării se va realiza în baza unui contract de subvenție, conform schemei de minimis “Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale”. Ajutorul de minimis se va putea acorda în maximum trei tranșe, în funcție de opțiunea exprimată de beneficiar în cererea de finanțate, luând în considerare și prevederile planurilor de afaceri depuse de către persoanele din grupul țintă. Prima tranșă va reprezenta maximum 50% din valoarea totală a finanțării nerambursabile solicitate de către întreprinderea socială.

Se pot deconta cheltuielie cu utlitatile aferente functionarii intreprinderilor sociale. Cuantumul acestora se stabileste in functie de gradul de ocupare al spatiului. Daca IS ocupa un spatiu in cadrul unui centru de afaceri/ centru commercial etc, atunci utilitatile se deconteaza proportional cu suprafata alocata. Tipurile de utilitati care se pot deconta sunt urmatoarele:energie electrica, apa menajera, gaze, intretinere, deseuri.

Cheltuielile aferente serviciilor de Securitate și sănătate în munc, Situatii de urgenta si PSI sunt eligibile si sunt incadrate in Bugetul planului de afaceri la sectiunea “Cheltuieli aferente activităţilor subcontractate pentru care beneficiarul ajutorului de minimis nu are expertiza necesară.”

Da. Toate bunurile de inventor si echipamentele achizitionate din ajutorul de minimis vor fi etichetate in vedera asigurarii normelor de identitate vizuala in conformitate cu cerintele programului pentru asigurarea transparentei. Totodata, la sediul intreprinderii sociale se va afisa un anunt care va preciza sursa finantarii acordate si alte elemente de identitate vizuala obligatorii. Aceste aspect vor fi detaliate in mod corespunzator in cadrul ghidului de implementare.

Bugetul planului de afaceri se va putea modifica, justificat, prin incheierea unui act additional, dar fara a schimba conditiile initiale care au dus la acordarea finantarii.

Schimbarea codului CAEN in implementarea planului de afaceri nu va fi permisa. Aceasta modificare ar modifica conditiile initiale prin care a fost acordata finantarea nerambursabila ( ajutorul de minimis).

Procesul de selectie de personal in cadrul unei intreprinderi sociale se va realiza in conformitate cu normele legala, transparent si respectandu-se principiul egalitatii de sanse si non-discriminarii. Procedura de angajare a personalului se va detalia in Ghidul de implementare in vederea asigurarii de sanse egale la locurile de munca create in cadrul intreprinderilor sociale din cadru proiectului “Laboratorul antreprenorilor sociali din Regiunea Centru”.

Conform ghidului de finantare, nu exista restrictii cu privire la tipul sau varsta personalului care va fi angajat. Angajarea ulterioara trebuie sa respecte prevederile Codului Muncii in vigoare.

Cursul euro este stabilt la valoarea din luna intrării în vigoare a schemei de ajutor de minimis, respectiv luna august 2018 – 1 euro = 4,6238 lei si nu va putea fi modificat.

In situatia in care o Intreprindere sociala, din diverse motive, nu va solicita si restul de transe, acesta va trebui sa motiveze situatia de facto si va trebui sa respecte toate conditionalitatile din contractul de subventie semnat, sub rezerva restituirii ajutorului acordat.

Nu este posibil, avand in vedere ca subventia de minimis este platita din fonduri publice , trebuie sa respectati restrictiile legale legate de conflictul de interese, care prevad ca nu trebuie sa acordati avantaje niciunei parti cu care sunteti in relatie de rudenie pana la gradul 2 inclusiv, asociati, angajati. Cum intreprinderea sociala este beneficiara ajutorului de minimis, implica ca nu poate incheia contracte cu asociatii sau angajatii acesteia, precum si cu rudele de pana la gradul 2 inclusiv, nici cu membrii echipei de proiect sau organizatiile implicate in proiectul SOLIDARe, care sa fie decontate din minimis.

Contribuția proprie cash nu are restricții legate de cheltuielile care pot fi efectuate, însă acestea trebuie corelate cu planul de afaceri.

Pot fi achiziționate produse similare, care să întrunească minim caracteristicile produsului descrise in buget / plan de afaceri

Recomandam sa inscrieti in buget denumirea generica a produsului si caracteristicile tehnice minime dorite, nu modele precise ale unor echipamente/bunuri care se pot invechi moral pana incepeti implementarea planului de afaceri. Ca exemplu, nu bugetati Laptop ASUS X509MA-BR022T, Intel Celeron N4000 pana la 2.6GHz, 15.6″ HD, 4GB, 1TB, Intel UHD Graphics 600, Windows 10 Home, gri, …etc ci mentionati in buget “laptop+caracteristici minime necesare”

Bunurile și utilajele achiziționate trebuie sa fie noi, iar daca alegeti sa le luati in chirie / leasing operational, acestea pot fi second hand.

Aceste cheltuieli sunt eligibile la linia bugetară cheltuieli pentru alte servicii.
Alte servicii eligbile sunt cele specializate, pentru care beneficiarul finanțării nu are expertiza necesară (contabilitate, resurse umane, etc).

Dezvoltare Plan de afaceri

Planul de afaceri este un instrument de planificare ce are rolul de a oferi o mai mare vizibilitate asupra țelurilor și evoluției unei anumite afaceri căreia îi este dedicat.
Valoarea reală a creării unui plan de afaceri nu este de fiecare dată palpabilitatea produsului, adică aceea că, la final, vei simți produsul în mână. Adevărata valoare este că necesită un proces de cercetare și gândire despre tipul de afacere pe care vrei să-l faci, totul decurgând într-un mod sistematic. În timp ce este scris un plan de afaceri, se va studia, se va cerceta, si se va gândi de mai multe ori înainte să se răspunda la întrebări, se va analiza orice idee și cât de bună este ea pentru antreprenor . Necesită afectarea unui timp acum, dar efectele viitoare sunt cât se poate de profitabile.

Lipsa unui plan de afaceri il poate costa grav în viitor pe antreprenor și duce chiar la falimentul afacerii.
Planul de afaceri se va intocmi conform modelului prestabilit in metodologia concursului de planuri de afaceri..

Analiza SWOT este o metodă folosită în mediul de afaceri, pentru a ajuta la proiectarea unei viziuni de ansamblu asupra firmei. Ea funcționează ca o radiografie a firmei sau a ideii de afaceri și evaluează în același timp factorii de influență interni și externi ai unei organizații, precum și poziția acesteia pe piață sau în raport cu ceilalți competitori cu scopul de a pune în lumină punctele tari și slabe ale unei companii, în relație cu oportunitățile și amenințările existente la un moment dat pe piață.
Acronimul SWOT provine din engleză Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, însemnând „Puncte tari, Puncte slabe, Oportunități, Amenințări”
Analiza SWOT se realizează, în general, în prima fază a unui proiect, pentru ca elementele de analiză să poată alcătui baza planului de proiect și să poată fi folosite ulterior în cadrul proiectului, dacă acesta întâmpină dificultăți în ceea ce privește planificarea, livrabilele sau bugetul alocat și trebuie readus pe linia de plutire
În cadrul analizei SWOT se va ține seama de faptul că:

– Punctele tari și punctele slabe sunt concepte „statice”, bazate pe parametrii descriptivi ai unei zone, într-o perioadă determinată de timp. Ele reprezintă ceea ce există.

– Oportunitățile și amenințările au în vedere viitorul, și se referă la alegerile pe care le au de făcut persoanele implicate în procesul de planificare. Ele reprezintă ceea ce va fi.

Realizarea studiului de marketing reprezinta procesul de prospectare, de cunoastere a pietei pe care doriti sa intrati si a consumatorilor carora va adresati produsele sau serviciile. Este vital sa strangeti toate informatiile legate de piata pe care veti activa sau activati deja si trebuie sa stiti cum functioneaza acest proces.
Fie ca doriti sa demarati o afacere, sa o imbunatatiti sau sa o dezvoltati, analiza de piata este singura unealta care va poate da un avans strategic fata de competitorii cu care veti avea sau aveti de-a face.
Planificarea bugetului, adoptarea si implementarea strategiilor de marketing, de advertising samd se vor finaliza abia dupa ce va conduceti un studiu de piata.
In procesul de analizare trebuie sa stabiliti obiectivele si misiunea studiului pe care il efectuati, trebuie sa descrieti piata, sa va identificati competitorii si sa le efectuati un profil.

Se va inregistra un cod CAEN principal, si unul sau mai multe coduri CAEN secundare.

Finantarea nerabursabila se acorda astfel:
• Maximum 55.000 EUR – pentru minim 2 locuri de muncă create
• 55.000 EUR – 70.000 EUR – pentru minim 3 locuri de muncă create
• 70.000 EUR – 85.000 EUR – pentru minim 4 locuri de muncă create
• 85.000 EUR – 100.000 EUR – pentru minim 5 locuri de muncă create
Locurile de muncă asumate prin planul de afaceri se vor crea în maxim 3 luni de la semnarea contractului de subvenție.

Da, vom avea in vedere o planificare de sesiuni online cu membrii echipei proiectului care sa ofere raspunsuri si asistenta in redactarea Planului de afaceri

Finantarea din minimis se primeste proportional cu numarul de angajati asumat, pana la min 5 angajati.Valoarea finantarii nu poate depasi pragul permis de ghid pentru acel numar asumat de angajati. Daca acest numar nu este realizat, se returneaza minimisul primit, respectiv nu se mai acorda transele 2 si 3.
Daca valoarea Planului de afacere depaseste pragul finantarii de minimis pentru numarul asumat de angajati, diferenta este neeligibila si va fi suportata de aplicant (contributie proprie).

In conditiile in care activitatea economica, angajatii sunt aferente doar punctului/punctelor de lucru din mediul rural, iar problema sociala/comunitatea careia se adreseaza prin Planul de afaceri vor fi situate in mediul rural, IS/PA va fi considerat aferent mediului rural. De asemenea, bineinteles cele cu sediul social si punctul de lucru/activitatea in mediul rural.
Altfel, orice alta combinatie, implica considerarea lor ca apartinand mediului urban.

Pentru competitia start-up economie sociala, se caută idei de afaceri care au o puternica componenta de inovatie sociala si sunt prietenoase cu omul, mediul si comunitatea.

Selectie Planuri de afaceri

Finanțarea nerambursabilă aferentă înființării întreprinderilor este acordată în baza schemei de ajutor de minimis “Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale”, în cuantum de maximum 100.000,00 euro (echivalent în lei ) – valoarea maximă a finanțării poate fi de 462.380,00 LEI (max. 100000EUR x 4.6238 lei/euro, curs valutar aferent lunii august 2018 stabilit prin Ghidul beneficiarului, pag. 21 „Cursul de schimb care va fi utilizat de beneficiar pentru verificarea încadrării bugetului proiectului în valoarea maxima eligibila a proiectului este cursul Inforeuro disponibil la următoarea adresa: http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm. În cadrul acestuiapel de proiecte se va considera cursul Inforeuro din luna intrării în vigoare a schemei de ajutor de minimis, respectiv luna august 2018 – 1 euro = 4,6238 lei.”) și în limita bugetului total al planului de afaceri prezentat la concurs. Valoarea maximă a subventiilor care pot fi acordate în cadrul proiectului, este bugetată pentru 21 de întreprinderi sociale.

Prin planul operational se explică foarte clar operațiunile de zi cu zi ale afacerii. Se descrie locatia , se prezinta echipamentele , necesarul de personal, mediul juridic in care va functiona entitatea , inventarul, modul de aprovizionare, politicile de credit și fluxurile de numerar.

Un plan financiar constă într-un plan pe 12 sau mai multe luni, a previziunilor privind profitul și pierderile, un plan al fluxurilor de numerar, un plan al balantei activelor și pasivelor, precum si un calcul al punctului de rentabilitate.

Bugetul unui proiect prezintă toate cheltuielile estimate pentru implementarea sa. Este, de asemenea, elementul central al planului de afaceri, iar întocmirea eronată a acestui formular poate conduce la respingerea proiectului.
Bugetul proiectului reprezintă suma tuturor costurilor estimate pentru implementarea unui proiect. În funcție de complexitatea formularului folosit, bugetul proiectului poate însuma costurile pe categorii de cheltuieli sau pe activități. De asemenea, în cazul proiectelor implementate cu spijinul unor fonduri nerambursabile, bugetul prezintă defalcarea costurilor în două categorii: cheltuieli eligibile și cheltuieli neeligibile.

Da, in cadrul cursurilor de formare veti primi un model de buget in care se va completa modul in care vor fi utilizate fondurile, precum si conditiile de eligibilitate.

a. Persoane aflate în sistemul de protecție a copilului sau care provin din acest system;

b. Persoane din familiile beneficiare de ajutor social

c. Persoane care fac parte din familii beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei;

d. Persoane solicitante de azil sau beneficiare ale protecției internațional

e. Persoanele fără adăpost;

f. Persoanele aflate în situație de risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai

Vă rugăm să consultați Schema de minimis anexată la Ghidul Solicitantului Condiții specifice (GSCS). Secțiunea V, Articolul 5, Alin 2. Ca atare, in Schema de minimis nu este prezentată o listă de coduri CAEN, ci sunt prezentate domeniile de activitate excluse de la finanțarea prin ajutorul de minimis.

Ghidul il regasiti la adresa: www.solidare.ro, sectiunea “Documente utile”, subsectiunea “Legislatie utila”

a. Persoane aflate în sistemul de protecție a copilului sau care provin din acest system;

Hotărârea comisiei pentru protecţia copilului sau, după caz, hotărârea instanţei prin care a fost dispusă măsura de protecţie specială,

b. Persoane din familiile beneficiare de ajutor social

Copia deciziei pentru plată a directorului executiv al agenţiei judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti sau talonul de plată

c. Persoane care fac parte din familii beneficiare de alocaţie pentru susţinerea familiei;

Copia deciziei pentru plată a directorului executiv al agenţiei judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti sau talonul de plată

d. Persoane solicitante de azil sau beneficiare ale protecției internațional

Documentul temporar de identitate sau permisul de şedere valabile, potrivit legii

e. Persoanele fără adăpost;

Adeverinţă eliberată de primăria din cadrul unităţii administrativ- teritoriale în care trăiesc, prin care se certifică faptul că nu au domiciliu în acea unitate administrativ-teritorială şi nici în altă unitate administrativ- teritorială de pe teritoriul României conform informaţiilor obţinute de la structura judeţeană de administrare a bazelor de date de evidenţă a persoanelor

f. Persoanele aflate în situație de risc de a-și pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai

Ancheta socială efectuată de serviciul public de asistenţă socială în a cărui rază teritorială se află domiciliul sau reşedinţa persoanei respective, la solicitarea întreprinderii sociale (anual).

Concursul de planuri de afaceri va fi organizat de catre consortiul proiectului format din Arhiepiscopia Ortodoxă Română Sibiu, în calitate de Beneficiar, în parteneriat cu AIEPSM – Asociaţia Institutul Educațional pentru Politici Sociale Margareta şi Mondo Consultanță SRL.

Criteriile principale de selectie a planurilor de afaceri din cadrul Concursului de planuri de afaceri sunt urmatoarele:

1. RELEVANȚĂ (CONTEXTUL ȘI OBIECTIVELE INTREPRINDERII SOCIALE);

2. EFICACITATE (PREZENTAREA INTREPRINDERII SOCIALE);

3. COMPETENȚĂ (RESURSE UMANE);

4. METODOLOGIE I (ANALIZA PIEȚEI DE DESFACERE);

5. METODOLOGIE II (STRATEGIA DE MARKETING);

6. SUSTENABILITATE;

7. COST – EFICIENȚĂ;

Planurile de afaceri pentru concurs se vor incarca in platforma proiectului www.solidare.ro, in sectiune special dedicata concursului. Pentru a accesa sectiunea concurs de afaceri si a incarca proiectul dumneavoastra este necesar sa parcurgeti urmatorii pasi:
1.Va creati cont pe platforma proiectului, la adresa www.solidare.ro sau accesati contul deja creat pentru parcurgerea cursurilor

2. In maxim 24 de ore de la inregistrare, contul va este validat si dobanditi acces la Sectiunea de concurs.

3. Accesati sectiunea de concurs si incarcati Planul de afaceri si documentele mentionate in metodologie, in format pdf
Depunerea Planurilor de afaceri se va derula in principiu (estimat) luna August 2020, astfel că activarea optiunii de a se depune si transmite va fi comunicată în timp util.

Da

Doar daca acesta nu implica productia agricola primara (producerea de miere, propolis, produse derivate aferente stuparitului). Daca implica procesarea produselor apicole in scopuri alimentare, cosmetice, industriale, etc, sunt eligibile.

DA, nu se incadreaza la productie agricola primară, ci la procesarea produselor agricole în scopul valorificării lor-industria alimentară

Estimativ: inscrierea Planurilor de afaceri se va realiza intre 1 si 14 august 2020.
Evaluarea/concursul care implica selectia PA pe baza grilelor de evaluare administrative si de punctare, urmata de etapa interviului /jurizare, publicarea listei preliminare, contestatii, publicarea listei finale, vor avea loc intre 1 si 30 septembrie 2020.

Intrucât avem la nivel de proiect indicator de realizare-11 intreprinderi sociale din rural, selectia PA va avea in vedere ca primele selectate, in ordinea descrescătoare a punctajului să fie cele 11 intreprinderi din mediul rural, care si intrunesc punctajul minim admisibil, apoi selectia se va relua pentru restul de minim 10 PA din cele ramase, tot in ordinea descrescătoare a punctajului, dar peste punctajul minim admisibil;

Intrebările din listă au fost primite de la: potenţialul Grup Tintă, Grupul Tintă implicat în activităţile iniţiale de informare şi formare din proiect, inclusiv în elaborarea Planul de afaceri (după caz) (Etapa I de implementare , conform Ghidului Solicitantului- conditii specifice).
Acestea au fost colectate din mai multe surse: e-mail, telefonic, cu ocazia sesiunilor de informare/promovare, cu ocazia cursurilor de formare, discutiile între expertii proiectului, contul de facebook al proiectului.